ساجدین

پایگاه تخصصی « نماز »

ساجدین حضرت امام حسین علیه السلام : انی احب الصلوه . من به نماز عشق می ورزم . وسائل الشیعه.جلد 10 .صفحه 549

ساجدین

خیلی از خانواده ها می پرسند:
چه کار کنیم که نماز خوان شویم ؟
و یا دیگران ( فرزندان ) را نماز خوان کنیم ؟

« پایگاه ساجدین »
تلاش می کند درپاسخ به سوال مذکور ، مطالبی مفید و کارآمد ، با « محوریت نماز »، را در اختیار عموم خانواده ها ، بویژه نسل جوان قرار دهد.
امید داریم، گام کوچکی درراه نماز برداشته باشیم .
التماس 2a

آخرین نظرات

مهم این است که گوینده، اعتقادی هم به خدا، اسلام و معاد دارد یا ندارد؟ اگر ندارد، همان یوگا برای او بهتر است. چرا که "نماز" عبادت است و نه نرمشی برای آرامش تن.

قبل از پاسخ مشروح، به ساختار سؤال توجه نمایید. حال اگر بگوییم که با نماز به آرامش می‌رسیم، چه نیازی به یوگا داریم چه؟ – یا کسی بگوید: با قدم زدن و ماهی‌گیری نیز به آرامش می‌رسیم، پس چه نیازی به نماز و یوگا داریم – یا دیگری بگوید: با شنیدن یک موسیقی آرام به آرامش می‌رسیم، چه نیازی به نماز، گویا، قدم زدن یا ماهیگیری داریم – و دیگری بگوید: چند صفحه کتاب یا رومان بخوانیم به آرامش می‌رسیم و ...؛ چه پاسخی می‌دهند؟!

پس ببینید که هدف و مقصود، فقط ضد تبلیغ در خصوص عبادت پروردگار عالم می‌باشد و ما بقی بهانه است، اما چون برای حذف هر چیزی باید جایگزینی (آلترناتیوی) عرضه کنند، می‌گویند: یوگا به جای نماز.

یعنی اولا خدایی در کار نیست – ثانیاً باشد هم اسلامی در کار نیست – ثالثاً نماز عبادت نیست – رابعاً یک نرمش برای آرامش تن است – خامساً، حال که چنین است، با یوگا هم می‌شود!

پاسخ ساده:

الف – ارتباط انسان، حتی با ظاهر اعضایش خودش نیز امر ساده‌ای نیست که بتوان ساده توضیح داد. ارتباط، حتی با محیط اطرافش نیز ساده نیست، با عالَم خلقت نیز ساده نیست ...، و البته که ارتباط مخلوق با خالق – عبد با معبود و عاشق با معشوق، اصلاً ساده نیست.

نماز امر ساده‌ای نیست. بله، اگر خم و راست شدن باشد، ساده است، از یوگا هم ساده‌تر است. اما نماز ورزش و نرمش تن نیست، ربط معبود و عابد است و اصلاً هم ساده نیست.  

نماز بالاترین ارتباط بین بنده با مولایش می‌باشد، لذا فرمود: ستون دین و معراج مؤمن است. منتهی می‌خواهند ساده جلوه‌اش دهند و اگر ذکری از آن به میان آمد نیز بسیار ساده و عامیانه باشد، تا قابلیت خدشه و شبهه و جایگزینی داشته باشد.

ب – بشر نیازهای طبیعی خود را تا حدود بسیاری شناخته است. نقش تنفس هوا، آّب، خوراک و خواب را فهمیده است و کتاب‌ها در این باره نوشته و هنوز تحقیقات ادامه دارد. اما اگر بپرسند: ساده بگویید که بشر چه نیازی به آب و هوا، خواب و خوراک دارد، می‌گویند: «هر کدام را کنار بگذاری، به سرعت می‌میری».

حال آیا برای نیاز به نماز نیز باید اینگونه پاسخ داد؟ خب این که خیلی راحت است. گفته می‌شود: «اگر کنار بگذاری، هلاک خواهی شد».

اما اگر در مورد نیاز به آب و هوا، یا نیاز به پرستش، دین، نماز و ...، بپرسند: «چرا با کنار گذاشتن هلاک می‌شویم؟»، دیگر پاسخ ساده نخواهد بود. از دانش آموز کلاس اول را باید با منطق پاسخ داد تا فوق دکترای فلسفه، فیزیک، شیمی، ادبیات و ... .