آسیب شناسی نماز در مدارس
موضوع تربیت دینی دانش آموزان در مدارس یکی از مهمترین و حساس ترین اهداف نظام آموزشی است که در قالب کتابهای درسی ، فعالیت های فوق برنامه ، مراسم مذهبی داخل و خارج مدرسه و فعالیت های اردویی انجام میگیرد.
نمود عینی تربیتی دینی دانش آموزان در تکالیف مذهبی و در رأس آن ، برگزاری ( وحضوردر ) مراسم نماز تجلّی می یابد.
در واقع اگر فرهنگ نماز در مدارس نهادینه شود ، بازتاب آثار فردی و اجتماعی آن ، در سطوح مختلف ( آشکار شده و ) گسترش می یابد. فراهم کردن شرایط مساعد و توجه کردن به نیازهای معنوی دانش آموزان ، به منظور گرایش باطنی به امر نماز و اطاعت مطبوع از فرامین الهی ، بستر اصلی تربیت دینی را در مدارس شکل می دهد.(نکته های روانشناختی در تربیت دینی فرزندان / دکتر عبدالعظیم کریمی/ج 2 / صفحه40 و 41)
سوال اساسی در فرآیند تعلیم و تربیت دینی در نظام آموزشی ، بویژه در سطح مدارس این است :
چه عواملی موجب می شود که این حس درونی ، فطری فراموش شود و یا به شکل انحرافی رشد کند ؟
موانع باز دارنده ی تربیت دینی در مدارس
چیست ؟
مهم ترین محورهای آسیب شناختی از دیدگاه محققان و
کارشناسان تعلیم و تربیت ، که در همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش
ارائه گردیده ؛ به اختصار عبارتند از :
1-توجه نداشتن به تناسب مفاهیم آموزشی و تربیتی با مراحل تحول روانی و پایه تحصیلی به شکلی که امر آموزش دینی در این میان یا به صورت تکراری انجام شده که دلزدگی مخاطبان را باعث گردیده ، ویا بدون پیوند با مطالب قبلی بوده که موجب اختلال در فرآیند یاد گیری شده است .
2- تحمیل دیدگاهها و برداشتهای شخصی به جای دیدگاههای اصولی و حقیقی ( ازسوی مربیان و دست اندرکاران نظام آموزشی) باعث بحران و تعارض ها ی مختلف گردیده است.
3- عدم عنایت برنامه ریزان و مولفان کتابهای درسی
4-تعارض میان باورها
ی نسل قدیم با نسل جدید به طوری که پاره
ای از باورهای اعتقادی نسل گذشته را عموما در
تضاد با بنیادهای دینی دانسته
5- ملموس نبودن حقائق دینی برای دانش آموزان در زندگی روزمره .
6- عدم آمیختگی مسائل دینی با زندگی روز مره دانش آموزان که نتیجه آن احساس دوری از کارکردهای طبیعی دین در زندگی فردی و اجتماعی می شود.
7- کاهش توجه به اصل «معاد » که اصول دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد.
8- برداشت ناقص و غلط از اصول و احکام دینی بویژه از سوی پاره ای از متولیان که به دین گریزی نسل جوان جامعه منتهی می شود.
9-عدم به کار گیری روش مناسب با مراحل دینی که منجر به نا کار آمدی روش ها می انجامد.
10- تعجیل در عبور از مراحل تربیتی که فر آیند تربیت دینی را تهدید می کند مثل کسانی که در بهار ، درخت را برای به دست آوردن میوه تکان میدهند ، چنین افرادی نه تنها میوه ای به دست نمی آورند ، بلکه با اتدام عجولانه خود سبب ریختن شکوفه های بهاری می شوند و خود را از میوه های تابستانی و پاییزی نیز محروم می کنند.
(نکته های روانشناختی در تربیت دینی فرزندان / دکتر عبدالعظیم کریمی/ج 2 / صفحه46)